איך לתקשר בצורה אפקטיבית עם בארי כץ

604
0

התקשורת בין בני האדם היא אחת המיומנויות החשובות והעתיקות ביותר בהיסטוריה האנושית. יצירת קשרים, הבנה הדדית ושיתוף פעולה אפשרו לקבוצות קטנות של הומו סאפיינס לשרוד בעולם הפראי של עידן האבן. מאוחר יותר, עם המעבר להתיישבות קבע ולחקלאות, תקשורת אפקטיבית בתוך ובין קהילות איפשרה צמיחה והתפתחות תרבותית. 

גם היום, בעידן המידע הדיגיטלי, עדיין מדובר באחת המיומנויות הקריטיות ביותר עבורנו כבני אדם. שורה ארוכה של מחקרים פסיכולוגיים וסוציולוגיים מלמדת אותנו על הקשר הישיר בין יכולת תקשורת בינאישית גבוהה לבין שביעות רצון מהחיים, בריאות נפשית, הצלחה בקריירה ובמערכות יחסים, ועוד.

ובכל זאת, בעידן הנוכחי אנו מוצפים כל כך בגירויים ומידע עד כי נדמה שהיכולת ליצור דיאלוג אנושי אמיתי הולכת ונשחקת. אנשים מתקשים יותר ויותר להקשיב זה לזה, להביע אמפתיה ולהגיע להבנות הדדיות. הטכנולוגיה שהייתה אמורה לקרב בין אנשים לעיתים דווקא מרחיקה ומנתקת. 

אם כן, כיצד ניתן לשמר ולטפח את המיומנויות החברתיות הללו כדי ליהנות מפירותיהן? מהם הכלים המעשיים שיכולים לסייע לנו לבנות קשרים איכותיים ומשמעותיים עם בני אדם אחרים?

על שאלות נכבדות אלה יענה בארי כץ. בארי הוא מומחה עולמי לתקשורת בין-אישית אשר מדריך חברות וארגונים שונים ברחבי העולם בפיתוח כישורי תקשורת. דרך סיפורים אישיים, הוא חושף בפנינו טיפים פשוטים אך יעילים לשיפור יכולת השיחה וההאזנה שלנו.

למשל, הוא מספר על שיטה יעילה שפיתח המכונה “כלל ה-3 לפני” – לפני כל אינטראקציה חשובה עם אדם אחר (פגישת עבודה, דייט רומנטי וכו’) יש לבצע תרגיל נשימה פשוט של 3 נשימות עמוקות. שיטה זו עוזרת להרגיע את הגוף והמוח ולהיכנס למצב של נוכחות מלאה וקשב מיטבי לשיחה. באופן זה ניתן “לנקות את הלוח” ממחשבות ורגשות אחרים ולהתמקד בבן השיח שמולנו. 

בנוסף, בארי מדגיש את חשיבותה של שפת הגוף ביצירת קשרים בין אישיים איכותיים. הוא מציין כי מחקרים הראו שרק 7% ממשמעותה של שיחה נובעת מהמילים עצמן, בעוד שאר ההבעה נובעת מטון הדיבור, גובה הקול ושפת הגוף. לכן, שימת לב לאופן שבו אנו עומדים או יושבים, לתנועות הידיים והראש ולהבעות הפנים יכולה לסייע לנו להעביר מסרים חיוביים ומזמינים יותר בשיחותינו עם אחרים.

הטיפים הנוספים שבארי חושף בפרק זה של הפודקאסט כוללים בין היתר:

– איך לשאול שאלות פתוחות שמעודדות שיחה עמוקה יותר

– איך לספק משוב בונה גם כשהדברים קשים או ביקורתיים

– איך לנהל מחלוקות ודיונים קונסטרוקטיביים שמקדמים הבנה הדדית

– טכניקות לחיזוק הקשבה אקטיבית וריכוז בשיחה

– תרגילי דמיון מודרך לפיתוח אמפתיה והבנת נקודות מבט שונות

יישום הטיפים הללו בשגרת היומיום שלנו יכול להניב פירות מרשימים בכל תחומי החיים: בזוגיות ומשפחה, ביחסים עם ילדים, בחברויות קרובות, וגם בהקשרים מקצועיים כגון צוותי עבודה ויחסי מנהל-עובד. 

כפי שמסכם בארי בסיום הפרק, למעשה המיומנויות הללו הן בגדר “מפתח אוניברסלי” ליצירת אווירה נעימה ופורייה בכל מעגלי החיים שלנו. לכן, זהו פרק חובה לכל מי ששם לעצמו למטרה לפתח קשרים בריאים ומספקים יותר עם בני האדם שסביבו.

לאתר של בארי כץ בע”מ

לעמוד הלינקדין

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן