מנהיגות עצמית בתקופת אי ודאות עם הילה מזור

452
0

האם יש בך מנהיגות?

מנהיגות חשובה בשגרה בכל תחומי החיים, אבל בתקופות של משבר ואי ודאות היא קריטית. אבל האם בכולנו מצוי הפוטנציאל למנהיגות? מהי מנהיגות עצמית וכיצד היא קשורה להתפתחות אישית? למה מנהיגות כל כך חשובה בתנאי אי ודאות? כדי לענות על השאלות האלה פגשתי את הילה מזור, חוקרת מנהיגות ומומחית לפיתוח תהליכי מנהיגות והדרכה בארגונים.

תחושת אי הוודאות מאפיינת היום את מציאות חיינו יותר מתמיד. אנחנו חיים בתקופה של שינויים תכופים, מצבים משתנים ועתיד בלתי ידוע. זה הזמן לגדל שורשים עמוקים ולפתח את היכולת שלנו להיות מנהיגים טובים יותר – של עצמנו ושל האחרים.

כפי שלמדנו מהילה מזור, חוקרת מנהיגות מובילה, במהותה המנהיגות עוסקת ביכולת להשפיע. כל החלטה שאנחנו מקבלים, כל מעשה שאנחנו עושים, בין אם מדובר בלעשות משהו או דווקא בלא לעשות משהו, יש בו יסוד של השפעה על הסביבה שלנו.
והשאלה היא – האם נבחר לממש את היכולת הזו שיש לנו להשפיע?

כאן נכנסת ההבנה שלכל אחד מאיתנו יש פוטנציאל מנהיגותי. גם אם לא ניצבים בראש ארגונים גדולים, אנחנו יכולים להיות מנהיגים במעגלים הקרובים לנו – במשפחה, בעבודה, בקהילה. הרי השפעה יכולה לבוא לידי ביטוי בכל זירת חיים.

אז איפה מתחיל התהליך הזה של מנהיגות? הוא מתחיל אצל כל אחד ואחת מאיתנו פנימה. שם, בתוככי הנפש, אנו יכולים לבחור לפתח ולממש את ההשפעה הטמונה בנו. זוהי למעשה המנהיגות העצמית – היכולת שלנו להוביל את עצמנו, את חיינו ואת בחירותינו.

נשמע אמנם כמו מושג מופשט, אבל בפועל מנהיגות עצמית היא יכולת קונקרטית וניתנת לפיתוח. אז איך אנחנו מממשים אותה?

ראשית, עלינו להכיר את עצמנו לעומק. להבין מהם הערכים שאנחנו מאמינים בהם ומה מניע אותנו קדימה. מהן נקודות החוזק והחולשה שלנו, ומה אנחנו שואפים להשיג בחיים. ידיעת עצמנו ברמה זו תסייע לנו לגבש דרך מנהיגותית הנאמנה לעקרונותינו הפנימיים ומנצלת את הכישורים הייחודיים שלנו.

בנוסף, עלינו לפתח כלים שיסייעו לנו לשלוט במחשבות וברגשות שלנו. אחד הכלים היעילים לכך הוא הסטואיציזם – פילוסופיה שמלמדת אותנו להתבונן על המציאות בצורה אובייקטיבית ולראות את הדברים כפי שהם, ולא כפי שאנחנו תופסים אותם. כך ניתן מקום רק לדברים שבאמת בשליטתנו.
מנגד, האופטימיות שלנו תאפשר לנו תמיד לראות את הצד הטוב וההזדמנויות בכל מצב – גם כשהדברים נראים קשים ואפלים.

והצעד השלישי הוא להגדיר לעצמנו מטרות וחזון. אנו צריכים לשאול את עצמנו לאן אנחנו רוצים להגיע בחיים? מה אנחנו שואפים להשיג? ואיך נדע שהגענו ליעד? כאשר יש לנו יעדים ברורים ואנו מחויבים אליהם, הרבה יותר קל לנו להתמיד ולהתקדם לעבר מימוש החזון שלנו.

וכך, כאשר נפתח את היכולת להכיר את עצמנו, לשלוט בנפשנו ולהגדיר את מטרות חיינו – נוכל לממש את הפוטנציאל המנהיגותי האישי הטמון בנו ולחולל בעזרתו שינוי משמעותי בחיינו ובחיי הסובבים אותנו.

וגם אם הרעיון של מנהיגות עצמית נשמע לנו מורכב מדי, כדאי שנזכור שזה תהליך של צמיחה הדרגתית. אנחנו לא צריכים להפוך ביום אחד למנהיגים כריזמטיים שמובילים המונים אחריהם.

אפשר להתחיל קטן. למשל, לשים לב להשפעה שיש לנו על ילדינו או על עמיתים לעבודה. או לחשוב איך אנחנו משפיעים על החברים שלנו כשאנחנו בוחרים אם לומר משהו בקבוצת הוואטסאפ או לשתוק.

אט אט ככל שנרכוש מודעות להשפעה שיש לנו ונחליט לבחור בה מתוך מקום של מנהיגות עצמית – כך נוכל לגדול ולהרחיב את מעגל ההשפעה שלנו מתוך שליטה, אחריות ומחויבות עמוקה יותר לעצמנו ולעולם סביבנו.

לפרטים על הילה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן